21-09-16

Cyrillus van Alexandrië : De menigte verheerlijkte God, die zulk een macht aan de mensen gaf

H. Cyrillus van Alexandrië (380-444), bisschop en kerkleraar

Commentaar op het evangelie van Lucas, 5 ; PG 72, 565

 

Cyrillos van Alexandrië 159.jpg

cyrillus van Alexandrië

"De menigte verheerlijkte God, die zulk een macht aan de mensen gaf"

 

De ongeneeslijke verlamde lag op zijn bed. Na gebruik te hebben gemaakt van alle mogelijke geneeskunst, kwam hij door de zijnen gedragen naar de enige ware geneesheer, de geneesheer die uit de hemel komt. Maar toen hij voor Degene geplaatst werd die hem kon genezen, was het zijn geloof dat de aandacht van de Heer trok. Om te tonen dat dit geloof de zonde vernietigt, verklaarde Jezus weldra: "Uw zonden zijn u vergeven". Men zal misschien zeggen: "Die man wilde van zijn ziekte genezen, waarom verkondigde Christus dan de vergeving van de zonden?" Dat was opdat je zou leren dat God het hart van de mens ziet, in stilte en zonder ophef schouwt Hij de wegen van alle levenden. De Schrift zegt immers: "De Heer ziet alle wegen die een mens bewandelt, al zijn stappen slaat Hij gade" (Spr 5,21)...

 

Toen Christus zei: "Uw zonden zijn u vergeven", liet Hij toch nog plaats voor het ongeloof; de vergiffenis van de zonden zie je niet met de ogen van het lichaam. Toen echter de verlamde opstond en liep, toonde hij duidelijk dat Christus de macht van God bezit...

 

Wie bezitten deze macht? Hij alleen of wij ook? Wij ook, met Hem samen. Hij vergeeft zonden omdat Hij God-mens is, de Heer van de Wet. Wij hebben van Hem deze wonderbaarlijke genade ontvangen, want Hij wilde die macht aan de mens geven. Hij zei immers tegen de apostelen: "Ik verzeker jullie: al wat jullie op aarde ontbinden zal ook in de hemel ontbonden zijn" (Mt 18,18). En ook: "Als jullie iemands zonden vergeven, dan zijn ze vergeven" (Joh 20,23).

 

De commentaren zijn gesloten.